En chokoladetærte der smelter på tungen.

I utrolig lang tid har jeg drømt om at bage en chokoladetærte. Hvorfor er jeg ikke sikker på, men har en anelse om lysten kom, efter jeg så filmen "Niceville" (dog ikke helt samme "chokolade" tærte som Mini serverer i filmen)


Tærten jeg bagte blev utrolig lækker og smeltede næsten på tungen. 
Mørdejen danner en sprød kant rundt om det bløde chokoladefyld. Den har en kraftig smag af chokolade, som kan tones ned med en lækker vanilleis.

Vi har serveret den for flere gæster, som har taget utrolig godt imod den.

Tærtedejen:
- 90 g smør
- 175 g hvedemel
- 2 æggeblommer

Chokoladefyldet:
- 200 g mørk chokolade
- 200 g smør
- 200 g sukker
- 4 spsk. stærk kaffe
- 3 æg
- 1 spsk. hvedemel

Pynt:
- 2 spsk. kakaopulver

Tærtedejen:
1. Smuldr smørret i melet.
2. Saml dejen med æggeblommerne og evt. lidt koldt vand.
3. Lad dejen hvile i køleskab ca. ½ time.
4. Rul dejen ud, og for en smurt tærteform (ca. 22 cm i diameter) med den.
5. Forbag tærtebunden ca. 10 min. ved 200 gr. på midterste ovnribbe.

Chokoladefyldet:
1. Hak chokoladen.
2. Smelt smør og sukker langsomt i en gryde.
3. Kom hakket chokolade og kaffe deri.
4. Tag straks gryden fra varmen, og rør det jævnt.  Rør et æg i ad gangen.
5. Vend hvedemelet i.
6. Kom chokoladedejen i tærtebunden.
7. Bag tærten ved 180 gr. i ca. 40 min. (Hvis der bruges en aflang tærteform bag i ca. 30-35min) 
Pas på den ikke får for meget, den skal være konfektagtig.
8. Afkøl tærten og server med en god vanilleis og evt. lidt friske bær.

Tip: Pynt evt med kakaopulver.

Bon appetit!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.