Alm. gode kanin boller.

Jeg havde lovet at bage en omgang boller til Mortens DUS (SFO) børn , da de skulle på tur i skoven, der ligger ved siden af, hvor vi bor. Vi havde aftalt at jeg skulle komme op med dem som en overraskelse. Bollerne blev rigtig gode og luftige, og de var et stort hit blandt børnene.


Jeg faldt for laaaaaaaang tid siden over et billed, der viste, hvordan man lavede kanin boller. Og det kunne jo ikke passe bedre end til en flok DUS børn i skoven. 

Billedet er fundet på google.dk

Dog blev det ikke helt så fine som dem på billedet, men jeg hyggede mig med at lave dem, og det var nok for mig.. :P

Boller: ca. 25 stk
- 500g Mel
- 50g Gær
- 2,5 dl Mælk
- 75g Smør
- 1 Æg
- 1 tsk Salt
- 1 spsk Sukker

1. Smulder gæret i en skål, lun mælken og hæld den over
2. Smelt smørret og tilsæt det i gærblanding sammen med de øvrige ingredienser, og ælt dejen glat
3. Del dejen i 3 lige store kugler og lad dem hvile et par min.
4. Rul hver kugle ud til en pølse, del den i 8 stykker og form dem til boller
5. Læg dem på en bageplade med bagepapir.
6. Lad bollerne hæve til dobbelt størrelse
7. Pensel med et sammenpisket æg eller mælk.
8. Bag dem i en forvarmet ovn på 200 grader varmluft i 10 min.

Bon appetit!

Kommentarer

  1. Hmmm syntes det vigtigste mangler... Som er, hvordan man klipper dem til at blive pæne påske hare.
    En simpel bolledej kan de fleste klare, denne er til den tørre side, så hold igen med melet.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.