Skønne citronmuffins med italiensk marengs

Jeg elsker at bage kage og prøve nye opskrifter. Men normalt er vi kun os to herhjemme, og vi spiser ikke ret meget kage i hverdagen. Men heldigvis vil pædagogerne på Mortens arbejde gerne ha smagsprøver. Så når jeg skal lege i køkkenet,  bliver de lige brugt som "forsøgskaniner". ;) De er super søde, til at komme med feedback, og de er friske på at prøve det hele.


Disse muffins fik jeg en super god respons på.
De smager dejlig friskt af citron (lidt hen af citronmåne på den gode måne)
Den italienske marengs giver et godt, sødt modspil til den friske citronsmag. Og når man lige bruner marengsen af, får man en karamelagtig smag som giver noget dybde.

Citronmuffins: ca. 14 stks
- 3 dl Mel
- 2 tsk Bagepulver
- 2 tsk Vanillesukker
- 100 g Smeltet smør
- 2 dl Sukker
- 2 Æg
- 1 dl Skyr
- Revet skal af en citron
- Saft fra en citron

1. Start med at sigte mel, bagepulver og vanillesukker ned i en skål
2. Pisk smørret og sukkeret luftigt i en anden skål
3. Pisk æggene i et af gangen og derefter skyr og citronsaft
4. Rør derefter mel blandingen i og tilsæt den revne citronskal
5. Fyld muffinsformene med 2/3 op med dej.
6. Bag dem i ovnen ved 200 grader i ca 12-14 minutter - til de er let gyldne.

Imens kagerne køler kan du lave frostingen.

Italiensk marengs:
- 165g Sukker
- 0.5 dl Vand
- 75g Past. æggehvide
- Evt. Pastafarve

1. Hæld 150g sukker i en lille gryde sammen med vandet og kog det til det når 115 grader.
2. Imens piskes æggehviderne med resten af sukkeret (15g)
3. Når sukkervandet er 115 grader hældes det i en tynd stråle ned i den piskede æggehvide, mens du pisker videre.
4. Pisk indtil sukkermassen er helt kold og "marengsen" danner faste toppe.


Bon appetit!

Kommentarer

  1. Hej, det lyder rigtig lækkert men skal de ikke bages efter at marengsen er kommet på?😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Det behøver de ikke. Da margensen minder om flødebolle skum så den ikke akal bages. Men du kam brænde den let så får det en let brændt smag..

      Slet
  2. Hvis man nu ikke har en brænder, kan man så sætte dem i ovnen under grillen et kort øjeblik, mon ?

    SvarSlet
  3. Jeg må være dig et svar skyldig, jeg tror mpske godt du kan. Men jeg er ikke sikker. 😊

    SvarSlet
  4. Jeg må være dig et svar skyldig, jeg tror mpske godt du kan. Men jeg er ikke sikker. 😊

    SvarSlet
  5. hej malene jeg ville bare spørge om at hvornår maregsen skal på

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal på tilsidst, hvor du efter skal brænde det. 😊

      Slet
  6. Hvilken funktion skal de have i ovnen? Varmluft?

    SvarSlet
  7. Jeg vil spørge om du ved ca hvor meget citronsaft der skal i, hvis man nu bruger citronsaft på flaske?

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.