Fragilite lagkage med friske jordbær.

Da jeg skulle holde fødselsdag for noget af min skønne familie, skulle der selvfølgelig laves en lagkage.
For at prøve noget nyt, ville jeg lave en kage med fragilite bunde, hvor der også var mørk chokolade i. De blev taget rigtig godt imod af gæsterne. 


Det mørke chokolade gav en god bitterhed til den søde marengs, og de friske danske jordbær gav en god syre til kagen.

Lagkage:
- 500g Jordbær
- 1⁄2 L Fløde
- 3 Fragilite bunde.

1. Start med at bage bundene.
2. Mens bundene køler helt af, renses jordbærrene.
3. Når bundene er helt kolde piskes fløden.
4. Start med en bund, så et lag fløde, så jordbær og gentag. (Slut af med jordbær)

Fragilite bunde: 3 stk.
- 200 g Mandler
- 4 Æggehvider
- 200 g Flormelis
- 2 spsk Mel
- 60 g Mørk chokolde (76%)

1. Start med at hakke mandlerne og chokoladen fint.
2. Pisk derefter æggehviderne meget stive og tilsæt flotmelisen og pisk igen.
3. Vend derefter mel, de hakkede mandler og den hakkede chokolade i.
4. Lav 3 runde bunde (24cm i diameter) på en bradepande beklædt med bagepapir.
5. Bag dem i ca 30 min ved 140-150 grader alm. ovn. (De skal være sprøde i overfladen og seje i midten.)


Bon appetit!

Kommentarer

  1. Hej Malene, den ser lækker ud, men jeg ville gerne nøjes med 2 lag. Tror du det passer, hvis jeg ca. bruger størrelsen på fadet ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle.
      Jeg tror det vil passe helt perfekt hvis du bare laver bundene større. 😊 Det har jeg sekv gjort før.
      Knus Malene

      Slet
  2. Hej Malene. Ved du om de kan laves dagen før de skal bruges? Venlig hilsen Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg godt de kan. Så længe de bliver pakket ned i en lufttæt beholder. ☺
      De bliver måske lidt mere seje end sprøde.

      Slet
  3. Hej Malene. Jeg har lavet denne her ret mange gange nu, men mine bunder bliver altid helt flade. De er ikke så tykke og luftige som dine ser ud til at være på billedet. Den smager dog helt vildt godt alligevel - ville bare gerne have bundene tykkere. Kan det evt hjælpe at lave dobbelt portion og lave dem tykkere?
    Hilsen Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har aldrig prøvet de blev tynde. 🤔
      Bliver chokoladen og nødder halket for fint? De er nemlig med til at giv lidt fylde.
      Ellers hæld det ud i en bunke også spartel det ud i en cirkel.

      Slet
  4. Ja det er måske det der er problemet så. Jeg hakker begge ting fint i en mini hakker - mandlerne bliver næsten til mandelmel �� Jeg må prøve at hakke det mere groft.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.