Pirogger lavet på rugmel med oksekød.

Da jeg den anden dag var på kursus, havde min sidemand en omgang pirogger med i madpakken. Det gav mig en stor lyst til at eksperimentere med at lave mine egne. 



Jeg fandt lidt inspiration i Amos bagebøger, men ville gerne forsøge mig med rugmel.

Pirogger: 8-10stk
- 200 g Hvedemel
- 170 g Rugmel
- 25 g Gær
- 2,5 dl Lunkent vand
- 1 tsk. Salt
- 1 spsk. Olie

1. Opløs gæren i det lunkne vand.
2. Når gæret er opløst, tilsættes salt, mel og olie.
3. Ælt det hele til en glat og smidig dej. Sæt derefter dejen til hævning i køleskabet i ca. 2 timer eller 1 time ved køkkentemperatur.
4. Del dejen i 2 stykker, del derefter hvert stykke i 5 lige store stykker.
5. Udrul derefter de 10 stykker. Læg dem derefter hen på en bradepande beklædt med bagepapir.
6. Tilsæt derefter fyldet på den ene halvdel af cirklen,  vip derefter den tomme halvdel over fyldet og luk siderne ved at trykke med en gaffel.
7. Pensl med et sammenpisket æg og bag ved 190 grader varmluft i ca. 15-20 minutter.

Oksefyld:
- 400 g Oksefars
- 1 Løg, finthakket
- 3 fed Hvidløg, finthakket
- Salt og peber

1. Svits løg og hvidløg i en gryde.
2. Tilsæt kødet og gennemsteg det.
3. Smag til med salt og peber og andre krydderier.


Tip: Du kan tilføje andre krydderier til oksekødet eller vælge en andet slags fyld. Det er kun fantasien som sætter grænser. 

Bon appetit!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.