Små lækre hvidløgsbrød.

En gang i mellem skal der bare brød til! Og i dette tilfælde var det hvidløgsbrød. Jeg har haft sådan en lyst til at bage hele dagen, og da vi havde lidt gær i køleskabet, var det oplagt at bage en omgang brød. 

Jeg kan ikke engang huske, hvor jeg så ideen med at pensle hvidløg ovenpå brødet. Men jeg kan huske, at jeg syntes, at det lød som en kanon ide. Så det ville jeg da også prøve, hvilket gav et helt fantastisk resultat. Det blødgjorde brødets skorpe en lille smule, og gav en mild smag af hvidløg og persille uden at være for overdøvende. 


Grove hvidløgsbrød: ca. 20 stk.
- 200- 300g Hvedemel (Gem 100g og tilsæt, hvis dejen er for blød)
- 100g Grahamsmel
- 75g Fuldkornshvedemel
- 25 g gær
- 2 tsk. sukker
- 1 tsk. salt
- 2 dl vand
- 60 g Olie
- 2 spsk. Skyr

1. Start med at opløse gæren i lunkent vand
2. Tilsæt sukker, salt, skyr, mel og olie.
3. Ælt det hele sammen til en blød dej. Vend dejen ud på et melet bord og ælt den til den er glat.
4. Læg dejen i en stor skål. Og lad den hæve, lunt og tildækket, til dobbelt størrelse i ca. 1 time.
5. Vend dejen ud på et melet bord og slå luften ud af dejen. Del den i 4, og del hver portion i 5.
6. Form 20 boller og lad dem hvile 5-10 min., rul dem derefter ud til cirkler og læg dem på en bageplade.
7. Lad brødene hæve, tildækket og lunt, i ca. 20-30 min.
8. Bag brødene ved 180 grader varmluft i 5-8 min.
9. Når brødene er kommet ud af ovnen pensles de med hvidløgsblandningen

Hvidløgsblandning:
- 20 g Smeltet smør
- 10 g Persille (Jeg brugte det frisk fra frost ;) )
- 3 fed Hvidløg

1. Smelt smørret og tilsæt de andre ingredienser.
2.  Pensl blandingen ovenpå de færdigbagte brød og server..


Bon appetit!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.