Påske - Muffins bagt i en æggeskal..

Julen vare lige til påske :P

Dette var et forsøg jeg prøvede til mine forældres påskefrokost i år.

Alle synes det var utrolig underholdning, der var ingen som kunne forstå hvordan kagen bar kommet inden i en æggeskal. Men men, det skal jeg jo nok fortælle.. ;)




1 Step:
Først skal der udhules æg.
Det man starter med er, at lave et lille hul i et æg. Derefter ryster eller hælder man æggeviden og æggeblommen ud. Dette gør man, indtil man har nok æggeskaller. Så det er bare om at komme i gang med udhulningen.. ;)

2 Step:
Nu skal der farves æg. Start med at tage en muffinbakke og fyld hullerne med staniol, så æggene kan stå oprejst med hullet op af.

Da der skal kage indeni, skal de farver som æggeskallen males med, selvfølgelig være spiselige.
Så jeg brugte pasta farver (fordi denne type farve er meget kraftig) blandet op med lidt vodka og lidt vand. Du kan bruge lige de farver du har lyst til.



Til at starte med, satte jeg mig med en pensel og malede de første mange æg, men det tog meget lang tid, så jeg fandt en nemmere måde, ved at rulle ægget i det farvede vodkavand.

Når æggeskallerne er farvet, sættes de i muffinsbakken.



3 Step:
Nu skal der laves dej. Dejen er en ganske almindelig basis muffindej.

Vanilie dej:
- 125 g Blød smør
- 125 g Sukker
- 2 Æg
- 125 g Mel
- 1 tsk. Bagepulver (pas på med for meget bagepulver)
- 2 spsk. Mælk

1. Pisk smør og sukker sammen i en skål, til det er let og luftigt.
2. Tilsæt æg, mel, bagepulver og mælk, og pisk det sammen med blandingen til det er jævnt.

3. Del nu dejen i tre skåle og farv dem i de ønsket farver.


Chokolade dej:
- 125 g Blød smør
- 125 g Sukker
- 2 Æg
- 100 g Mel
- 1 tsk. Bagepulver (pas på med for meget bagepulver)
- 2 spsk. Mælk
- 3 spsk. Kakao


1. Pisk smør og sukker sammen i en skål, til det er let og luftigt.
2. Tilsæt æg, mel, bagepulver, kakao og mælk, og pisk det sammen med blandingen til det er jævnt.


Nu skal alle de forskellige deje i sprøjteposer. Du kan bruge almindelige fryseposer, hvor du klipper et lille hul i det ene hjørne.

Du kan sprøjte lidt forskellige farver af dej indeni æggeskallen, så det giver et flot mønster, når skallen tages af.




Æggeskallerne skal fyldes lidt over halvt op. Så hæver dejen op, så de kommer til toppen.. Hvis dejen hæver over, kan det skæres af med en skrap kniv.

Kagerne skal bages i 10 - 12 min. ved 175 grader. Husk at tjekke at de er gennembagt, ved brug af en tandstik.

Læg dem til at køle af efter bagning.



Kommentarer

  1. De er super nemme at lave men dem med vanilje bliver alt for tørrer,,så jeg kan varmt anbefale dem med,chokolade......

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis man skiftevis bruger vanilje og chokolade bliver det ikke tørt og kagen bliver samtidig stribet:).....

      Slet
    2. Undskyld, har haft utrolig meget at se til. Så havde ikke set dit opslag. Men ja man skal prøve sig lidt af.

      Jeg havde ingen problemer med dem med vanilje.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.