Jordbærkage med hyldeblomstcreme

Jeg fyldte jo 25 år i år, og holdt selvfølgelig aftenskaffe for mine dejlige forældre.
Jeg ville bage en lækker sommerkage, og var derfor faldet over denne lækre sag inde på: http://www.madmedhjertet.dk/2013/05/jordbrkage-med-hyldeblomstcreme.html.



Og så god som den ser ud, så lækker er den! En helt vild lækker kage, som man med sikkerhed vil elske. Den var ikke så svær at lave som jeg havde troet, så man behøver ikke være en øvet bager (men det hjælper) :)

Mazarinbund:

- 250 g Marcipan
- 250 g Sukker
- 250 g Blødt smør
- 3 Store æg
- 65 g Mel
- 100 g Mørk chokolade 70%

1. Sukker og marcipan æltes sammen og det bløde smør æltes derefter i lidt efter lidt
2. Pisk æggene i et ad gangen.
3. Vend mel i dejen.
4. Smør en form på 30x20x2,5.
5. Bag kagen ved 175 grader i 25-30 min til kagen føles let fast og er lysebrun. Tjek evt. med en kødnål eller træspyd om den er bagt helt igennem. Lad derefter kagen køle helt af.
6. Smelt chokoladen og fordel den på kagen. Lad det størkne.

Flødecreme med hyldeblomst:
- 4 dl Mælk
- Kornene af 1/2 vaniljestang + stangen
- 3 Store æg
- 35 g Majsstivelse
- 50 g Sukker
- Revet citronskal fra ½ - 1 hel citron
- 1 dl Hyldeblomst saft (ikke light!)
- 2 dl Piskefløde
- 500 g Friske jordbær

1. Bring langsomt mælk, vaniljekorn og vaniljestang i kog i en lille kasserolle.
2. Pisk æg, citronskal og sukker skummende i 3-4 min i en skål, og rør derefter majsstivelse i.
3. Når mælken lige har nået kogepunktet, fiskes vaniljestangen op. Hæld mælken i æggemassen i en meget tynd stråle, mens der stadig piskes.
4. Hæld den lune creme tilbage i gryden og varm det op til kogepunktet under konstant omrøring. Rør derefter hyldeblomstsaft i.
5. Lad cremen simre 1 min under kraftig omrøring. Hæld cremen i en skål og dæk cremens overflade med husholdningsfilm og lad det gå op ad skålens indersider. Lad køle helt af inden brug.
6. Pisk fløden til skum og vend det sammen med cremen.
7. Sprøjt flødecremen ud på mazarinbunden og pynt med friske jordbær.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.