Nemme Napoleonshatte

Mine forældre kom til eftermiddagskaffe i søndags, og vi skulle selvfølgelig ha lidt lækkert til kaffen. En af min Mors favorit kager er Napoleonshatte, så jeg kastede mig ud i sådan en omgang. 

Kagerne, i sig selv, var faktisk super nemme at lave, og de smagte helt igennem godt. Manden og mine forældre gav ihvertfald "thumbs up".


Napoleonshatte: ca. 15 stk
- 125 g mel
- 30 g flormelis
- 1 tsk vaniljesukker
- 80 g smør
- 1 lille æg

- 125 g rå marcipan
- 50 g flormelis
- lidt æggehvide
- 150 g mørk chokolade

Mørdejen:
1. Bland mel, flormelis og vaniljesukker i en mellemstor skål 
2. Smulder herefter smørret i melet, og sammel dejen med ægget. 
3. Pak dejen ind i film og lad den hvile en times tid på køl.

Kransekagemasse:
1. Tag det rå marcipan og ælt det med flormelis og lidt æggehvide. 

1. Rul mørdejen ud til 3mm tykkelse
2. Stik herefter runde skiver med en diameter på ca. 8 cm ud. 
3. Form kugler af kransekagemasse og læg dem midt på mørdejscirklerne. 
4. Fold og tryk dejen op om kuglerne tre steder, så resultatet bliver en lille trekantet hat. 
5. Bag kagerne i ca. 10 minutter ved 200 grader. 
6. Når kagerne er afkølet dyppes bunden af kagerne i smeltet chokolade. Sæt kagerne på en tallerken med bunden op af i køleskabet for at tørre hurtigere.
7. Når kagerne er tørret, kan de servers.

Tip: Bunden kan pyntes med hakket nødder, hvis lidt ekstra knas ønskes.


Bon appetit! 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.