Rug pitabrød - eller fladbrød?

Jeg håber snart der kommer forår og sommer, så derfor er menuen lidt sommerinspireret.
Jeg spiser helst grov brød, ikke en bestemt type grov, men bare grov. Jeg synes det mætter mere, og giver en bedre fornemmelse i maven. 


Dette er første gang jeg forsøger mig med pitabrød, og det gik ikke helt som forventet. De blev ikke luftige som et almindelig (lyst) pitabrød. Det blev mere til et fladbrød - forhåbentligt gør øvelse mester.. :D

Rug pitabrød: 6-8 stk.
- 1½ dl Mælk
- 1½ dl Kogende vand
- 25 g Gær
- ½ tsk Groft salt
- 150 g Groft rugmel
- 250 g Hvedemel

1. Bland mælk og det kogende vand i en skål, og rør gæren ud heri.
2. Tilsæt salt, rugmel og hvedemelet (gem dog lidt mel)
3. Ælt dejen godt, og dæk skålen til og stil dejen til hævning i ca. 1 time.
4. Tag dejen ud og ælt den godt igennem, og tilsæt evt. det ekstra mel.
5. Del dejen i 6-8 stykker og form dem til boller. Rul bollerne flade.
6. Læg pitabrødene på plader med bagepapir og lad dem efterhæve tildækket i ca. 10 min.
7. Bag rug-pitabrødene midt i ovnen ved 250 grader i ca. 7 min.

JEG HAVDE LÆST MIG TIL at pitabrødene hæver godt op og bliver hule, når man bager dem ved høj temperatur - men det virkede ikke for mig. 


Bon appetit.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.