Rugbrødslagkage.

Min yndlings Onkel har fødselsdag i dag, så derfor skal han da også have hans yndlings lagkage. Nemlig Rugbrødslagkage med flødeskum og friske jordbær.
Jeg glemte at tage et billed af hele kagen, så det blev et halvt snusket et af det sidste stykke.. ;) 

Rugbrødslagkage er en ægte sønderjysk specialitet og den hører til på et hvert sønderjysk kagebord.
Det er en gammel opskrift fra min Morfar, som er sønderjyde. Det var ham, der normalt lavede den til min onkel, men han gik desværre bort først på året. Så jeg har derfor ville prøve at gøre ham kunsten efter.

Så for mig er dette den første gang.. :)

Rugbrødsbunde:
- 5 Æggeblommer
- 200 g Sukker
- 1½ spsk Kartoffelmel
- 125 g Rugbrød (Ymer drys, uden sukker)
- 2 tsk Bagepulver
- 1 spsk Kakao
- 5 Æggehvider

Fyld:
- Fløde
- Jordbær
- Mørk chokolade

1. Pisk æggeblommer og sukker lyst og skummende
2. Rør ymer drysset, kartoffelmel, bagepulver og kakao i.
3. Pisk æggehviderne stive og vend dem i dejen
4. Kom dejen i en velsmurt og raspdrysset springform
5. Bag bunden ca. 50 minutter ved 175 grader på nederste ovnrille
6. Afkøl bunden på en bagerist
7. Flæk bunden, pisk fløden stiv, riv eller hak chokolade
8. Bland chokoladen i fløden og læg kagen sammen med fløden og jordbær og resten ovenpå kagen.



Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Alm. gode kanin boller.