Hjemmelavet flødeboller. (Summerbird)

I min omkreds har der været meget snak om hjemmelavet flødeboller. Så efter jeg lavede mine Chokoladecupcakes med flødebolletopping, tænkte jeg: "det kan da ikke være så svært" - men jeg syntes dog, at det var lidt af en prøve. 

Mine flødeboller blev en smule flade, men de smagte vildt lækkert. !



Flødeboller: (25-30 stk)
- 200 g marcipan
- 60 g Vand
- 150 g Sukker
- 80 g Glukose sirup
- 1 Stang vanille
- 100 g Past. Æggehvide
- 2 spsk Sukker
- 200 g 70% Mørk chokolade

1. Kog vand, sukker, glukose og vanillekorn uden låg i ca. 20 min.
2. Pisk æggehviderne næsten stive med 2 spsk sukker.
3. Hæld sukkermassen langsomt over æggehviderne under piskning.
4. Pisk videre i ca. 8 min (Massen tyknes langsomt under piskningen, det tager 7-8 min.)
5. Fyld massen i en sprøjtepose og læg den i køleskabet.
6. Rul marcipanen ud (Summerbird anbefaler en tykkelse på 5mm, men jeg valgte at lave den lidt tyndere) Udstik bundene i den ønsket størrelse. (Jeg brugte et snapseglad)
7. Bag bundene i 5 min, ved 200 grader, eller indtil de er lysebrune. (De kan også bruges rå, men jeg var vild med den ekstra sprødhed)
8.Når bundene er kølet af, skal flødebollemassen sprøjtes på, og det hele stilles derefter på køl i 1 time. 
9.Overtræk flødebollerne med smeltet chokolade, enten ved at dyppe dem i det eller ved at pensle det på.

Tip: For at give dem lidt ekstra smag, kan de drysset med kokos, ladkrispulver eller frysetørret hindbær. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.