Syndig Lemon Merengue Pie

I anledningen af Mors dag, inviterede vi mine forældre på brunch. Der blev dækket op til en helt traditionel brunch med æg, bacon, mini pølser, lækkert brød med pålæg og meget mere.


Men der skulle selvfølgelig også være lidt til den søde tand, og jeg har, i lang tid gerne ville kaste mig ud i denne pie. Og da min Mor er vild med syrlige kager, kunne det ikke passe bedre.


Kagen har den sprøde bund, det syrlige lemoncurd og den søde marengs, som er en himmelsk kombination. Inspirationen blev hentet ved den helt fantasketiske Line, som er en af mine favorit kage-bage-bloggere. Du kan finde hendes version lige HER

Lemon Merengue Pie:
Dej:
- 175g Mel
- 30g Sukker
- 90g Koldt smør
- 0.5 dl Koldt vand
- En knivspids Salt

1. Start med at blande sukker, salt og mel i en skål og smulder smørret heri.
2. Saml dejen med det kolde vand lidt efter lidt, mens det æltes sammen.
3. Læg dejen på køl i en times tid.
4. Smør et tærtefad eller en tærteform
5. Rul dejen ud, og læg den i det smurte tærtefad. Sørg for dejen ligger ensartet.
6. Dæk formen med bagepapir, hæld bønner eller ris i, og bag bunden i 10 min ved 190 grader.
7. Fjern bagepapiret med ris/bønner og prik bunden over det hele med en gaffel.
8. Bag bunden videre i 15-20 min ved 190 grader til den er let gyldenbrun. Den er blød når du tager den ud, men den bliver sprød når den er kølet helt af.

Lemoncurd:
- 300g Sukker
- 250g Smør
- 4 store Æg
- 4 store Æggeblommer
- Skal af 8 citroner
- 2 dl Citronsaft (ca. saften fra 4 citroner)
- En knivspids salt
- Et blad husblas (udblødt i koldt vand i 5 min.)

1. Pisk smør og sukker sammen med en håndmixer.
2. Sænk hastigheden på mixeren og tilsæt æggene et ad gangen.
3. Til sidst tilsætter du citronsaft, citronskal og salt. Det kommer til at se ser grynet ud, men det er okay.
4. Hæld blandingen i en tykbunden gryde og opvarm i 20-30 min under svag varme. Massen skal røres i konstant, til det bliver tykt. (Den må ikke koge!) Massen skal kunne dække bagsiden af en ske i et tykt lag uden at glide af.
5. Rør den opblødte og opvredne husblas i den varme creme til det er opløst. Afkøl derefter cremen helt. (Jeg lavede min dagen før jeg samlede pie'en)

Marengs:
- 4 store Æggehvider
- Et par dråber citronsaft
- 100 g. Sukker

1. Pisk æggehvider og citronsaft til det begynder at skumme.
2. Tilsæt sukker lidt efter lidt, til det hele er tilsat, og pisk i yderligere 2 min til marengsen er tyk og blank.

Sådan samler du den:
1. Fyld den kolde lemoncurd i den helt kolde bund.
2. Fyld marengsen i en sprøjtepose og sprøjt marengsen ud over fyldet og kanten. (Kun fantasien sætter grænser mht. mønsteret)
3. Brug forsigtigt en gasbrænder til at give marengsen en lysebrun, sprød overflade.


Tip: Du kan også bruge grillfuktionen i din ovn, men det går pænt stærkt! Så hold godt øje.
Hvis du bruger ovnen, så lad tærten køle af inden servering.

Bon appetit!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.