Chokoladelagkagen over dem alle..

Jeg skulle bage kage til min dejlige mands fødselsdag, og det skulle være en chokolade bombe! - Da han er en stor chokoladegris..

Inspirationen er hentet HER

Og det blev den dælme også! Kagen blev super lækker. Bundene var lidt ligesom en browine, og imellem dem var der friske, søde jordbær og en kraftig chokolade creme.

Chokoladekagen: 23 cm springform
- 175g Sukker
- 2 Æg
- 75g Mel
- 25g Kakao (Rigtig bagekakao)
- 1/2 tsk Bagepulver
- 1/4 tsk Salt
- 2 tsk Vaniljesukker
- 50g Hakket mørk chokolade
- 50g Mørk chokolade (Til smeltning)
- 100g Rigtig smør (Fx. Lurpak)

1. Start med at piske æg og sukker luftig i ca. 3-5 minutter.
2. Bland det hakket chokolade, mel, kakao, bagepulver, salt og vaniljesukker og vend det i æggemassen.
3. Smelt smørret imens og de sidste 50g chokolade, og vend det i kagedejen.
4. Kom dejen i to smurte forme (eller i forme med bagepapir) og bag dem ved 200 grader i ca. 15-20 min.
5. Afkøl kagerne - og gå til samling af kagen.. ;)

Chokoladecreme: – laves gerne dagen før
- 200g Mørk chokolade
- 3 dl Fløde
- 1 blad Husblas

1. Start med at lægge husblassen i blød, i kold vand i 5-10 min.
2. Hak chokoladen fint, og kom det i en skål.
3. Opvarm derefter fløden og hæld den over chokoladen.
4. Rør forsigtigt indtil alt chokolade er smeltet.
5. Vrid husblassen fri for vand og kom det i den nu lune fløde/chokoladeblanding, og rør indtil det er smeltet.
6. Når det hele er smeltet og rørt sammen, kommes husholdningsfilm helt ned til overfladen – og lad det stivne på køl i til dagen efter. (Eller i min. 3 timer)
7. Når cremen er stivnet, piskes den forsigtigt til den er let og luftig. (Pas på med at piske for længe, da cremen risikerer at skille.)

- Friske jordbær

Samling af kagen
1. Kom den ene bund på et kagefad og fordel friske jordbær skiver over hele bunden.
2. Kom nu et lag chokoladecreme ovenpå, efterfulgt af den sidste bund.
3. Smør nu chokoladecremen på siderne og på toppen.
4. Pynt kagen efter behov og lyst. Server herefter kagen. (Jeg brugte frysetørret jordbær og fødselsdagslys)


Tip: Hvis jordbær er svære at finde, kan en god marmelade også bruges. Men find en frisk marmelade, som kan give lidt kontrast til den kraftige kage.

Bon appetit!

Kommentarer

  1. Hej ☺ kan jeg evt bruge hvid chokolade og mørk sammen ? Og hvis man bruger 3 bunde hvor meget creme skal man Ca forvente at lave ? Mvh signe :) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg helt bestemt du kan. Så bliver den nok bare lidt mere sød end kraftig.

      Jeg vil forslå at du laver dobbelt så meget hvor at ha nok. :)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.