Kyllingetærte med rosmarin og timian.

Meget mere tærte! 

Jeg er en meget stor tærte fan, især med min yndlings grovbund. Desuden er det så hyggeligt og lækkert på samme tid.

Tit når jeg har masser af overskud til at ordne opvask, vasketøj og rengøring, får jeg altid lyst til tærte. Og den anden dag var ingen undtagelse. Manden ville dog gerne prøve noget nyt, så det blev med lidt ekstra krydderier..


Tærten er utrolig lækker og saftig men har en meget stærk smag af rosmarin, så næste gang vil jeg nok bruge mindre eller skifte den ud med noget andet.

Bund: 1 stor tærte (ca. 28 cm)
- 3 dl Grahamsmel
- 1 spsk. Hvedemel
- 1 tsk. Salt
- ½ dl smagsneutral Olie
- 1½ dl koldt vand

1. Start med at blande mel og salt sammen.
2. Derefter røres olien i. Tilsæt herefter vandet og rør den godt sammen
3. Når dejen er færdig, sættes den i køleskabet i minimum en ½ time.

Æggemassen:
- 3 Æg
- 2,5 dl Mælk
- Salt, peber

1. Pisk æggene sammen
2. Tilsæt derefter mælk, paprika, salt, peber, og revet muskatnød og pisk det hele godt sammen.

Fyld:
- 500 g Kyllingebryst
- 2 tsk. Olie
- 1 Porre
- 2 Peberfrugter
- 2 fed Hvidløg
- Salt
- Peber

- 1 tsk. Rosmarin
- 1 tsk. Timian
-  50 g. revet ost 13 %

Sådan samler du tærten:
1. Tænd ovnen på 200 grader varmluft.
2. Start med at skære kyllingen i strimler og brun det på panden sammen med olien.
3. Tilsæt porre i tynde skiver og peberfrugter i strimler og steg dem møre med kyllingen.
4. Tilsæt finthakket hvidløg, salt og peber. Og sluk for varmen.
5. Fordel dejen i en tærteform ved enten at rulle den ud mellem to stykker bagepapir, eller ved at trykke den ud i tærteformen.
6. Fordel det afbrunede kylling i bunden.
7. Drys med rosmarin, timian og ost.
8. Til sidst hældes æggemassen ud over, og tærten bages i en forvarmet ovn på nederste rille ved 200 grader i 30 min.

Bon appetit!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.