Glutenfri & sukkerfri jordbærtærte.

Jeg er vild med tærter for tiden. Så jeg ville selvfølgelig finde et sundere alternativ til en god dessert tærte, da vi skulle holde fødselsdag.

Tærten havde en god konsistens, da kombinationen af den sprøde chokolade og bundens lidt småbløde, småporøse, småknasende struktur, samt de friske, søde jordbær og den kolde vaniljeis gav et fantastisk helhedsindtyk.



Jeg fandt inspirationen til opskiften lige HER, Jeg har dog byttet lidt ud og lavet en bette smule om på min opskift.

Bund: 1 tærteform på 24-25 cm eller 4 små
- 300g Mandler, hakkkes fint i minihakker
- 20 tørrede dadler (fra Urtekram)
- 1 spsk. Kakaopulver
- 1 spsk. Akaciehonning
- 1 tsk. Vand

Fyld:
- Mørk chokolade
- Jordbær

1. Forvarm ovnen til 180 grader alm. ovn.
2. Blend mandlerne til mel i foodprocessor, eller minihakker. (Hvis du bruger en minihakker, så blendt halv mandler og halv dadler og bland det hele i en skål)
3. Tilsæt dadlerne, og blend indtil det er blevet til en samlet masse.
4. Tilsæt derefter og kakao, og blend igen, så det til sidst er blevet en helt samlet masse.
5. Fordel dejen ud i tærteform smurt med lidt kokosolie.
6. Bag bunden i 15 minutter.
7. Tag bunden ud og køl af. Smelt chokoladen mens tærten køler af.
8. Når tærten er kølet helt af, smørres det smeltede chokolade på.
9. Når chokoladen er blevet stivt, tilføjes en masse friske jordbær og en lille skefuld vaniljeis.

Tip. Jordbærrene kan skiftes ud med andre bær eller frugter.




Bon appetit!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Alm. gode kanin boller.

Rugbrødslagkage.