Tomatsuppe

Det regner og blæser udenfor, så det er perfekt vejr til en varm omgang suppe. Min dejlige mand er vild med tomatsuppe, så der skulle selvfølgelig afprøves en opskrift på sådan en omgang.


Suppen blev super lækker med masser af smag og en lækker konsistens. Normalt er jeg ikke vild med tomatsuppe, men denne hjemmelavede slår alle andre som kan købes.

Tomatsuppe: 2 Pers.
- 6 store, modne tomater
- 3 løg
- 2 fed hvidløg
- Frisk basilikum (jeg brugte en halv mellemstor plante)
- 2-3 laurbærblade
- 2 spsk. Olivenolie
- 1 spsk. Speltmel
- ½ liter Grøntsagbouillon ( En bouillon terning og en halv liter kogt vand)
- Salt/ Peber

1. Begynd med at hakke løgene, pil hvidløg, og skyl tomaterne og skær dem i mindre stykker.
2. Skyl og hak basilikum.
3. Svits løgene kort i olivenolien, drys lidt mel over og tilsæt de hakkede tomater i ca. 2 min.
4. Tilsæt derefter bouillon, laurbærblade, peber og basilikum. Gem hvidløgene lidt endnu.
5. Lad suppen småkoge ca. 10 min.,  hvorefter hvidløgene tilsættes og lad den stå i 2 ekstra min.
6. Tag herefter laurbærbladene op, blend suppen til en cremet konsistens og smag til med salt og peber.
7. Server med et drys friske krydderurter (jeg brugte lidt basilikum).

Tip: For lidt mere fylde, tilsatte jeg kogte fuldkornssuppehorn.

Bon appetit!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.