Gode chokoladeboller med grahamsmel.

Jeg har hele dagen haft lyst til chokoladeboller. Så da jeg fik tidligt fri, måtte jeg jo finde ud af, at bruge den ekstra tid fornuftigt. Så den blev brugt på at lave chokolade boller med grahamsmel. Plus så var der lidt godt manden, når han kom hjem fra aftenarbejde.


Bollerne er lækre, luftige, og har en god, kraftig og lidt bitter chokolade smag. Hvis børnene skal spise med, vil jeg forslå at bruge en knap så bitter chokolade, for at gøre bollerne lidt sødere. 

Chokoladeboller: 8 store boller
- 25 g Gær
- 3-4 dl. lunken vand (alt efter hvor våd du vil have dejen)
- 250 g Grahamsmel
- 150 g Hvedemel
- 150- 200 g Mørk chokolade (76%)
- 1 tsk sukker
- 1/2 tsk. salt
-  0.25 dl. olivenolie

- Æg eller mælk til pensling

1. Start med at hakke chokoladen groft.
2. Kom det lunkne vand i en skål og opløs  gæren deri.
3. Kom derefter sukker, salt og olivenolie i og rør godt rundt.
4. Til sidst kommes grahamsmel og hvedemel og chokolade i og æltes godt.
5. Lad dejen hæve et lunt sted til dobbelt størrelse eller i ca. 1-1,5 timer.
6. Når dejen er hævet, tændes ovnen på 200 C varmluft, og dejen formes til 8 store boller.
7. Lad dem efterhæve i 30 min. og pensl dem med mælk eller æg.
8. Bag så bollerne. De skal bages i ca. 12 minutter.


Bon appetit!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.