Kødædende planter.. Haps haps.

Til min fødselsdag fik jeg en værtindegave af mine forældre: 2 kødædende planter (en Venus Fluefanger & en Sarracenia Purpurea "Fluetrompet")

Jeg har før haft kødædende planter, men de overlevede desværre ikke deres anden vinterhi. Men jeg har gerne ville have kødædende planter siden og har også snakket en del om det (sikkert dér mine forældre fik idéen til gaven fra ;) ). 

Da vi var i Randers regnskov, gav min vidunderlige mand mig en 3. plante (en Nepenthes "Kandebærer") 
Så nu har jeg 3 kødædende planter i alt og det er alle forskellige arter.

Her er en bette og hurtig beskrivelse:

Venus, Fluefanger:
Venus fluefangeren er den mest velkendte kødædende planet. Den "hapser" de insekter, som lander i munden på den. Den art jeg har, er rød i munden for at lokke fluer og andre små insekter til. Når insektet lander i munden på fluefangeren, berører den nogle følehår som sidder i munden. Disse sender et signal til planten om, at den skal lukke munden. Når den lukker munden, danner "tænderne" et flettet mønster (samme type mønster, som når man fletter fingre). Når insektet er fanget, opløses det over den næste tid og når insektet er fordøjet, åbner munden sig igen.


Sarracenia Purpurea, Fluetrompet:
Fluetrompeten har fået navnet efter dens udseende. Bladene danner "trompeter", som er designet til at lokke insekter til at falde i. Trompeterne bruger også en rød farve til at lokke insekter til. Ydermere udskiller trompeterne er sødlig duft, som også er med til at lokke insekter til. Når et insekt falder i en af trompeterne, kan det ikke komme op igen og det drukner i den væske, som er i bunden af trompeten. Her opløses insektet og giver næring til planten.

Nepenthes, Kandebærer:
Kandebæreren bruger samme fremgangsmåde til at lokke insekter til som Fluetrompeten. Udformningen på planten er dog anderledes. Som navnet antyder, har denne plante "kander" hængende. Disse kander har små udvendige pigge og et lille låg. Låget lukker ikke, som man ellers skulle tro (ala Venus Fluefangeren), men er der for at holde uønsket snavs ude. Men stort set er det samme fremgangsmåde i insektindfangningen. Insekt lokkes til - insekt falder i kanden - insekt kan ikke komme op - insekt dør - insekt bliver optaget som næring til planten.


Hvis I skulle få lyst til at læse lidt mere om de kødædende planter, så har jeg fundet et par links.
http://www.koedaedendeplanter.dk/
http://koedaedende-planter.dk/

Planterne kan bla. købes i Randers regnskov eller hos Plantorama.

Da denne type plante kræver et fugtigt og varmt klima, måtte jeg jo ud i IKEA og købe et bette drivhus (eller væksthus eller hvad man nu kalder det). Så de kunne den ekstra fugtighed i luften. Udover det synes jeg det ser lidt finere ud.

Nu mangler jeg bare, at få købt nye potter og lidt sten til bunden, så det bliver ekstra fint. 

Kommentarer

  1. Fremragende indlæg! Rigtig god beskrivelse af din flotte samling kødædende planter. De ser i øvrigt rigtig godt ud i dit lille mini drivhus :)

    Bedste hilserne:
    Tobias fra koedaende-planter.dk

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.