Fuldkorn bagels

Efter jeg havde set et afsnit af Den Store Bagedyst på DR1, skulle jeg selvfølgelig lige prøve mig frem med at bage bagles.   

Det var første gang jeg prøvede det, og jeg må sige, at de blev taget utrolig godt imod her i hjemmet. Og vores skønne naboer var også godt tilfreds, da jeg bankede på med nybagte bagels. 


Dejen:
- 2 dl Havregryn
- 2,5 dl Vand (1 ekstra dl vand)
- 25 g Gær
- 1 spsk. Sukker
- 1 spsk. Olie
- 2 dl Mælk
- 1,5 tsk. Salt
- 4,5 dl Grahamsmel
- 5,5 dl Mel
- 1 Æg til pensling
- Sesamfrø

1. 2,5 dl vand og havregrynene koges op og tages af varmen.
2. Den ekstra dl. vand og mælken blandes sammen og tilsættes lidt efter lidt.
3. Rør gær og sukker i, og derefter olie og salt.
4. Grahamsmelet røres i, derefter hvedemelet
5. Ælt dejen til den er smidig.
6. Lad dejen hæve tildækket i ca. 1 time, gerne et lunt sted.
7. Del dejen i 14 stykker og form dem til boller.
8. Lav hul i midten, så de danner ringe (hullet skal gerne have en diameter på 3 cm.) 
9. Lad ringene efterhæve i 15 min. Mens vandet koges op i en gryde eller høj pande.
10. Kog dejringene ad flere gange i ca. 1-2 min. hver. Vend dem en enkelt gang i vandet.  Brug en hulske til at tage dem op med. 
Fordel dem på en bradepande beklædt med bagepapir. 
11. Pensl ringene med sammenpisket æg og drys med sesamfrø.
12. Bag dem ved 200 grader alm. Ovn i ca. 20min.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.