Helt fantastiske chokoladecupcakes med flødebolletopping.

Jeg har i laaaang tid gerne ville lave disse cupcakes, men har enten ikke haft tid til at lave dem, ellers er de røget en tur i glemmebogen. Desuden har jeg jo prøvet at passe på vægten det sidste år, hvilket jeg stadig gør. Men jeg gør en undtagelse da Morten har fødselsdag i dag. Og selvfølgelig skal han have en ny kage med et bette twist. Så det bliver en speciel cupcake med med flødebolletopping.


Det virkede bare som en super kombination, og inspirationen til denne opskrift er fundet HER.


Jeg valgte at lave dem som mini cupcakes, idet der skulle flødebolle ovenpå, og jeg var bange for, at det ville blive for meget.

Jeg har aldrig før lavet flødeboller, så jeg var lidt spændt på, om de ville falde af cupcaken. Men det lykkedes mig at dyppe dem i chokoladen, uden toppen faldt af (dog faldt de fine høje toppe lidt sammen. men fine blev de). Jeg læste mig frem til, at det var nemmest at dyppe dem, hvis flødebollemassen var sprøjtet med en rund tyl. Desuden syntes jeg også at det ser rigtig flot ud.



Jeg started med at lave flødebolletoppingen, da den tog længst tid at lave. Mens den lå på køl, kunne jeg gå i gang med mine cupcakes. :)

Flødebolletopping:
- 60 g Vand
- 150 g Sukker
- 80 g Glukose sirup
- 1 Stang vanille
- 100 g Past. Æggehvide
- 2 spsk Sukker
- 200 g 70% Mørk chokolade

1. Kog vand, sukker, glukose og vanillekorn uden låg i ca. 20 min.
2. Pisk æggehviderne næsten stive med 2 spsk sukker.
3. Hæld sukkermassen langsomt over æggehviderne under piskning.
4. Pisk videre i ca. 8 min (Massen tyknes langsomt under piskningen, det tager 7-8 min.)
5. Fyld massen i en sprøjtepose og læg den i køleskabet.





6. Når kagerne er helt afkølet, skal der sprøjtes flødebolletopping på.
7. Det er en god ide (hvis pladsen er til det) at kagerne stilles på køl med flødebolletoppningen mens chokoladen smeltes. Chokoladen smeltes i en bette skål over et vandbad. (jeg brugte min chokoladesmelter)
8.Kagerne dyppes nu enkeltvis i det smeltede chokolade, som vist på billedet. (Nedenfor)
9. Efter dette skal kagerne straks på køl igen, husk dog at pynte dem inden de stilles på køl. Til pynt brugt jeg frysetørret hindbær, og lidt forskelligt krymmel.



Chokolade cupcakes:
- 200 g Mel
- 40 g Kakao
- 280 g Sukker
- 3 tsk. Bagepulver
- Knivspids salt
- 80 g Blødt smør
- 2,4 dl Mælk
- 2 Æg
- 2 tsk Vaniljesukker
- 100 G Hakket 70% mørk chokolade

1. Start med at tænde ovnen på 170 grader, alm. ovn.
2. Pisk smør, mel, sukker, kakao, bagepulver og salt godt sammen
3. Pisk mælk, æg og vaniljesukker sammen i en anden skål
4. Bland nu begge skåles indhold sammen. Pisk videre indtil dejen er glat og ensartet. Vend det hakkede chokolade deri.
5. Fyld de ønsket forme 2/3 del op af kanten. Vær opmærksom på, at disse cupcakes hæver en del.
6. Bag dem i 12 min. i den forvarmede ovn. (vær opmærksom på at jeg lavede mini cupcakes. Så hvis du laver alm. skal de bage længere)
7. Lad dem afkøle HELT inden flødebolletoppingen sprøjtes på.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.