Lakrids fudge

Jeg har i over et halvt haft en dåse kondenseret mælk stående,  som jeg gerne vil lave fudge af men der har bare ikke været et tidspunkt til det.


Men i søndag var jeg lidt rastløs inden vi fik gæster. Og da det er jul, må man gerne hygge lidt ekstra.  Alting skal ikke altid være så sundt, det er jo kun jul en gang om året. Og manden er tosset med lakrids,  så der ingen diskussion om hvilken smag det skulle være. Jeg fandt inspiration lige HER.

Lakrids fudge:
- 1 dåse kondenseret mælk
- 450 g Sukker
- 115 g Smør
- 1 1/2 dl Mælk
- 4-6 spsk Lakrids pulver

1. Alle ingredienserne, bortset fra smagsgiverne, kommes i en stor tykbundet gryde
2. Varmes langsomt op til kogepunktet.
3. Herefter skal massen småkoge i 15-30 min. under regelmæssig omrøring.
4. Indtil den er kogt en del ind og er begyndt at karamellisere. Den er stadig relativt tynd, men den tykner, når den bliver koldere.(For at finde ud af om fudgen er kogt nok ind kan man tage en skefuld fudge og komme den i et glas meget koldt vand. Hvis den bliver fast, så er den færdig, hvis den stadig er meget blød, så lader man den koge et par minutter mere.)
5. Tag gryden af varmen og rør lakridspulveret i.
6. Pisk derefter i 10-15 min, indtil massen er blevet tyk og forholdsvis kold. (Dette er vigtigt for fudgen får den rigtige tekstur)
7. Hæld din fudge op i et fad beklædt med bagepapir, og lad den stil det i køleskabet til næste dag  (Dagen efter stilte jeg det i fryseren i et par timer, for at gøre det letter at skære)
8. Næste dag skær den i firkanter, hvis det klistet kan du med fordel drysse lidt flormelis på det udskåret fudge.  Så kluster det knap så meget. :)

Tip: Hvis du vil afprøve chokolade fudge med chokolade skal du bytte lakridspulveret ud med 200 g hakket mørk chokolade og tilsæt den, når massen er taget af blusset. Og lad den varme fudge smelte chokoladen.

Bon appetit!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.