Vaniljekranse fra den gamle by.

Det er jo kun jul en gang om året, og hjemme ved os hører vaniljekranse sig til. Normalt var det min Morfar, som var gammel bager, der bagte, men han faldt desværre bort sidste år.


Så i år måtte jeg selv igang, med at bage årets vaniljekranse. Denne opskrift er fra et opskriftshæfte, som jeg har købt i den Gamle by i Århus.

Vaniljekranse:
- 500 g Mel
- 1 Æg
- 350 g Smør
- 250 g Sukker
- 1/2 Stang finthakket hel vanilje (Stang og korn. Eller en korn fra en hel stang)
- 250 g Hakket mandler
- 15 g Hakket mandler (Jeg brugte alm. Mandler.)

1. Start med at riste mandlerne i ovnen, derefter afkøl dem og hak dem.
2. Bland alle ingredienserne sammen og ælt dejen til den ikke klistrer længere.
3. Rul en tyk pølse, og læg den på køl i 1time.
4. Skær dejen i mindre stykker, som trilles til små pølser og formes som kranse. (En kødhakker også bruges.)
5. Bages til de er lysebrune ved 180 grader i 15-20 min.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Spinat pandekager.

Rugbrødslagkage.

Alm. gode kanin boller.